In Duitsland wordt veel gesomberd over de toekomst van de auto-industrie.
Duitse autobouwers zijn lastig te verslaan op het gebied van klassieke benzine- en dieselmotoren, maar wat als de wereld massaal overschakelt op elektrische aandrijving en zelfrijdende auto’s?
Opvallend genoeg doet Duitsland het wat dat laatste betreft helemaal niet zo slecht. Geen enkel land beschikt namelijk over zo veel technologische patenten voor zelfrijdende auto’s als Duitsland. Liefst 52 procent van de wereldwijde patenten is in handen van Duitse bedrijven.
De toeleverancier van de auto-industrie Bosch beschikt alleen al over bijna duizend patenten. Dat is ongeveer het drievoudige van de Amerikaanse maker van elektrische auto’s Tesla. En ook veel meer dan Google, blijkt uit onderzoek van het Keulse onderzoeksinstituut IW.
Van de in totaal 5.839 patenten voor zelfrijdende technologie is ruim de helft in handen van autofabrikanten en een derde van Duitse toeleveranciers. In de top 10 zitten liefst zes bedrijven uit Duitsland, zowel automakers als toeleveranciers.
Deze cijfers laten iets anders zien, dan wat je in Duitsland veel hoort: aanhoudende kritiek op het gebrek aan innovatie bij Duitse autofabrikanten.
Afgelopen juni nog gaf bondskanselier Angela Merkel tegenover haar Europese collega's aan dat de autoindustrie niet kan overleven in zijn huidige vorm. Landen met een flinke auto-industrie moeten zich wat Merkel betreft richten op het begeleiden van de transformatie van de auto-industrie en daar ook middelen voor reserveren.
Toekomst voor Duitse auto-industrie
De cijfers over de patenten voor zelfrijdende technologie lijken doemvoorspellingen over de Duitse auto-industrie tegen te spreken. Maar dat ligt er ook een beetje aan hoe je ernaar kijkt.
Auteur Hubertus Bardt van de studie over patenten geeft aan dat het enerzijds nog goed gaat met de Duitse auto-industrie. Maar wereldwijd is het aantal patenten voor autonome auto's sinds 2015 met 60 procent toegenomen en de voorsprong van de Duitse auto-industrie kalft af.
Toch is de situatie voor bedrijven als Volkswagen, BMW en Daimler allesbehalve hopeloos. Duitse autofabrikanten hebben een sterke positie in zowel het premiumsegment als bij goedkopere auto's voor de massa met een reeks sterke merknamen. Dat biedt ook op de ontluikende markt voor zelfrijdende auto's een concurrentievoordeel.